lördag 5 februari 2011

Entreprenörskap i förskolan

Det är redan här på småbarnsavdelningen som allting börjar.............
Vad kan vi göra för att bevara, inspirera och utveckla barnens naturliga drivkrafter

Nyhet Publicerad: 2010-12-09

www.svensktnaringsliv.se
skola och näringsliv


Jag vill hjälpa till!


Kommentaren | Entreprenörskap i skolan är högaktuell. Redan i förskolan kan grundstenarna för eget företagande läggas, menar Lena Gårdh, som arbetar i förskolan med de allra yngsta barnen.

Jag är utbildad Montessori- och småbarnspedagog och arbetar på en avdelning med barn som är 1-3,5 år gamla. Dessutom är jag innovatör och egenföretagare.

Entreprenörskap på förskolenivå handlar naturligtvis inte om att barnen på småbarnsavdelningen ska starta och driva företag. Det handlar om att vi vuxna ska hjälpa dem att stärka och utveckla sin personlighet och identitet. Utveckla tilltro och tillit till sin egen förmåga.

Entreprenörskap för mig är nyfikenhet och kreativitet, lusten att utforska, glädjen i att upptäcka omvärlden och erövra nya erfarenheter. Barnen har denna inre drivkraft medfödd – ”jag ska bara”. De kan bara inte låta bli att pilla, peta och fråga!

Som pedagog vill jag att barnet ska behålla och vidareutveckla sin inre drivkraft – nyfikenheten och lusten att lära, kreativiteten och entreprenörskapet genom hela utbildningssystemet, ja hela livet. Tillsammans med oss vuxna kan barnen och ungdomarna få möjlighet att upptäcka och erövra sina kunskaper genom att göra; ”learning by doing” Detta främjar och stimulerar deras naturliga nyfikenhet.

Vår uppgift redan på förskolans småbarnsavdelning måste vara att utveckla och stärka entreprenörens egenskaper. Vi kan bejaka barnens engagemang, uppmuntra dem att bli initiativrika, energiska, beslutsamma, ledare, kreativa, optimister fyllda av självförtroende…

För att lyckas måste vi vuxna, föräldrar, pedagoger och medmänniskor stanna upp och fundera på hur vi är och vill vara som förebilder till barnen.

Barnet i centrum ska löpa som en röd tråd genom hela utbildningssystemet – från förskola till gymnasiet. Jag vill förändra samhällets synsätt på förskolan men framför allt höja vår yrkesstatus. Vi förskolepersonal är viktiga!

Skolverket har i uppdrag av regeringen att stimulera arbetet kring entreprenörskap i skolan. ”Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende redan från tidiga åldrar.”

Jag vill hjälpa till! Vilket innebär att jag måste våga släppa kontrollen och vara mer lyhörd inför barnen. Tillåta barnen och deras behov att styra verksamheten mer, för att inte kväva deras nyfikenhet och kreativitet.

Vi pedagoger måste bli mer elastiska, tänja på gränserna och inte fastna i rutinerna. Vi måste våga följa barnets utveckling mer än att styra den. Varför kan man bara måla på måndagar? Och vad är fri lek? undrar jag.

Lena Gårdh

Innovatör och egenföretagare knäppkudden
Publicerad;

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar