tisdag 14 december 2010

Krama mig! Beröring en livsnödvändighet.

Beröring är en viktig form av bekräftelse. Ja, till och med livsnödvändig!
Se mig, hör mig och rör mig – annars dör jag!

Det börjar med taktil kommunikation - känslan av beröring.
Redan under graviditeten uppstår det en kommunikation, ett samspel mellan mamman och barnet genom sparkar och rörelser.

Känselsinnet - huden;
* är vårt största och viktigaste sinnesorgan
* Den är vårt tidigast utvecklade och mest känsliga organ.
* Det är det första sinnet vi kan kommunicera med
* Huden täcker oss som en överrock och är också vårt främsta skydd

Redan i 6:e fosterveckan är huden välutvecklad. Huden stimuleras under hela graviditeten av fostervattnet, sammandragningarna innan förlossningen och sen själva förlossningen ger fostret en kraftig hudstimulans. Allt detta hjälper till att förbereda organen och nervsystemet för ett liv utanför livmodern.

Naturen är så finurligt - Det lilla spädbarnet styrs av sina behov som hunger, törst, sömn, närhet och avstånd. Vi bekräftar barnet genom att tillgodose deras behov och den taktila kommunikationen är ett faktum. Det lilla spädbarnet är väldigt aktiv i sitt kontaktsökande och den första ordlösa kommunikationen mellan mor och barn uppstår just vid amningen, genom leenden och ögonkontakt.

En människa kan leva sitt liv blind, döv och utan både lukt och smak, men ingen överlever utan de känselfunktioner som finns i huden.
Om andra sinnen sviker kan ofta det taktila sinnet komplitteras och det stärker barnets upplevelser – taktilöverkänslighet är inte ovanligt hos barn med funktionsnedsättningar t ex.

Rör vid mig, gör mig levande och hel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar