måndag 13 december 2010

Mina, dina och våra barn

Mina, dina och våra barn.

Vår syn på familjen och familjens förutsättningar har verkligen förändrats.
Drömmen om en stor och lycklig familj finns kvar men med helt nya förutsättningar.
Förr gifte vi oss och höll ihop tills döden skiljde oss åt. Numera gifter vi oss och håller ihop tills något bättre dyker opp.
Enligt SCB´s StatistiskaCentralByråns tabeller för 2009 fanns det 48 033 registrerade giftermål och 22 211 skillsmässor. Det är ganska skrämmande siffror tycker jag.

Förr hade man många barn Nu har barnen många föräldrar.

Det handlar inte länge bara om mina/våra barn utan - mina, dina och våra barn.
Vi kan skilja oss från gubben men det innebär inte att vi slipper honom och kan gå vidare och bara fortsätta leva våra liv. Genom barnen är vi sammanlänkade för evigt.
Föräldraskapet blir helt enkelt - mer komplicerat och förutsätter ett väl fungerande samarbete mellan oss föräldrar för våra barns bästa. Men så ser tyvärr inte verkligheten ut. Allt för ofta, om inte alltid så kommer barnen i kläm, oavsett ålder.

1 kommentar: