fredag 4 juni 2010

Barn & stress

Barn & Stress

Idag är alla stressade, till och med våra allra yngsta barn.

Barnets reaktioner på stress, kan vara matvägran, uppe i varav/speedade, kan inte sova, ticks och tinnitus.
Många drabbas också av psykosomatiska symtom, som magsmärtor, förstoppning och diarré, värk i benen, tandgnissling med mera.
Det är viktigt att vi är lyhörda och tar barnets smärtor och symptom på allvar, för den drabbade är det verklighet.

Vart är vi på väg och varför har vi så bråttom?
Vi springer runt, runt i vårt ekorrhjul och ska hinna med så mycket, så vi glömmer bort att vara i nuet

Min yngsta dotter, nu 20 år pratar om närvarande och härvarande och det har jag tagit till mig och det är så himla bra!

När du är närvarande är du där fysiskt, men tanken är någon helt annanstans.
Härvarande Ja, då är du här, just nu både mentalt och kroppsligt.
men........... hur lätt är det att leva och vara i nuet, nu för tiden egentligen.

Vi ska alltid vara nåbara och kommunikativa hela tiden 7/24 som ungdommarna säger. (7 dagar i veckan/24 timmar om dygnet)

Vi avbryts hela tiden av mobiler som ringer och bryter vårt härvarande och vi tillåter oss att bli avbrutna hela tiden.

Nu kommer jag in på kommunikation istället för stress, men det är ju som Maria Montessori säger "alla delar hör ihop och bildar en helhet"

Vi vill inte att barnen ska avbryta oss när vi talar, vi säger att de får vänta på sin tur.....samtidigt som vi själva tillåter oss att avbrytas titt som tätt av mobilen och härvarandet upphör.

Måste vi svara i mobilen för att den ringer? Det går ju faktiskt att låta bli att svara, sätta på ljudlös och återkomma.

Om vi ska bli mer Härvarande och leva i nuet måste vi göra en sak i taget, avsluta det vi håller på med, innan vi går vidare. Det är vi som är och ska vara barnens förebilder.

Så vad behöver barnen?
"Alla barn är vänliga av naturen. Är dom inte det beror det på stress. Vi måste sträva efter att ta bort stressen ur deras liv". (Ravi Shankar)

”Barn behöver möta vänliga människor och de behöver lära sig att känna igen och förstå sitt behov av lugn och ro” (Ravi Shankar)

Barn behöver TID
TID med föräldrar
TID för att lära
TID för rutiner
TID för att uppskatta omvärlden
TID för kamrater
Ylva Ellneby

Så vår uppgift som vuxna är att ge barnen tillgång till platser som ger lugn och ro och rum som inbjuder till vila och avkoppling.

Oj, det blev ett långt inlägg. Jag vet inte riktigt om jag fick ihop det, men det blev en del att tänka på iallafall.
Nu åkr jag till Stockholm, vi ska fira mina föräldrars 50-åriga bröllopsdag, helt otroligt!

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar