onsdag 2 juni 2010

Förrvirrad och trött

Ert första intryck av mig, måste vara minst sagt förvirrat och det stämmer.
Jag är oorganiserad och en evig tidsoptemist, så när det är dags att gå eller åka - är jag inte färdig, springer omkring och irrar och letar efter mobil och dylikt - ja, jag är alltid ute i sista minuten.

Varför kan inte jag bara skärpa mig och bli ordningsam, planera så jag alltid kommer i (god) tid! (Jag behöver ju inte överdriva, det räcker gått att komma i tid!)
Därför, att jag inte har den rätta motivationen.

Stress, stress, stress är inte bra för någon och ändå stressar vi människor mer än någonsin.

Jag är så glad att vi hade råd och att jag fick förmånen att vara hemma med våra barn. Vi hade inte så många stressiga mornar.

Det är inte lätt att vara förälder idag. Jag har genom åren som Småbarnspedagog upplevt att dagens föräldrar är mer vilsna och otrygga i sin roll som förälder än vad jag var som ung mamma.

Jag var mellan 21-30 år, när mina fyra barn föddes.
Jag tror att det var och är lättare att vara ung förälder- som ung bryr man sig inte i vad andra tycker på samma sätt. Samtidigt var trygg i mig själv och hade både mina föräldrar och mor-och farföräldrar att koppla och knyta an min/vår barnuppfostran till.


Idag är det vanligare att vi blir föräldrar mellan 30-35+
Många har påbörjat eller redan gjort karriär - jag tror att många förlorar sin identitet - man är sitt yrke - och fortfarande är det inte okej att välja barnen före karriären.

Min man hade eget företag och gjorde karriär och då när jag följde med min man i olika sammanhang. Kan jag än idag minnas hur jag ibland kunde bli bemött.

- Åh, det var så trevligt att träffa fru Gårdh och vad sysslade jag med?
Då hände det ibland att när de fick mitt svar - "Jag är hemma med våra fyra barn" så var jag inte längre intressant, de försvann in i minglet.
Så även utan karriär, kan man tappa fotfästet och undra vem man är.

Dessutom ska man redan på förskolenivå, välja rätt inriktning och pedagogik för sitt barn. Bara här börjar stressen och fortsätter och fortsätter.... hur ska vi hinna med allt? Karriär, vacker, fint hem ........ det går faktiskt inte att vara perfekt hela tiden.
Så det handlar om att vi måste göra val...........

Men där fortsätter jag en annnan gång..........

1 kommentar:

  1. Underbart att se dej vara igång!
    Å Du är allt annat än oorganiserad när Du skriver!

    Så tydligt... och igenkännande!

    Det här kommer bli kanon! :)
    Puss!

    SvaraRadera