måndag 28 juni 2010

Respektera barnet

Maria Montessori talar mycket om att vi ska bemöta barnet med respekt!
Vad är då respekt? enligt Wikipedia; Respekt brukar användas som exempel på socialt kapital. I denna mening handlar respekt om det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter.
Respekt anses ur personalistisk filosofi vara en kärleksfull handling

Som nybliven Småbarnspedagog, hade jag jättesvårt med där i början,respektera barnet. Detta innebar att jag inte kunde sätta gränser, för då respekterade jag inte barnets önskan/vilja eller behov.
Men jag förstod ganska snabbt att respektera barnet egentligen handlade om motsatsen - att sätta gränser - vara lyhörd och bekräfta dem!
Idag, säger jag att det är respektlöst att inte sätta gränser för barnen.
Det är vi vuxna som ska vägleda och handleda barnen på livetsväg. För att kunna fungera och bli en del av samhället och samhörigheten, behöver vi lära barnen de sociala samspelsregler och riktlinjer som finns, för att de ska passa in. Det är ju inte så, att barn vid 6 eller 12 års ålder helt plötsligt bara kan de sociala samspelsreglerna som finns. Det måste vi ge dem.

Att vara annorlunda och inte passa in - det vill ingen av oss vara.

Det som är gulligt eller bara tok när man är liten - är ouppfostrat vid 12 års ålder och vi vuxna tycker att barnet uppför sig illa och borde veta bättre vid "sin ålder" men det har inte med åldern att göra! Det är vi vuxna som inte gett dem "verktygen" dvs de sociala samspelsreglerna och ramarna som gäller.

En karta utan vägar - är det inte lätt att hitta på. En kompass utan nål - kan du inte lita på och Ett rum utan väggar - det är svår möblerat!
För att passa in och bli en del av helheten, behöver vi regler och ramar att luta oss mot.
Bekräfta mig! Ta dig tid
Se mig - möt barnen på deras nivå, böj på knäna.
Hör mig - jag hör att du blir arg
Lyssna på vad jag vill - Du vill inte sova. Men jag ser att du är trött och det är dags att sova nu, klockan är mycket. Vad vill du göra, då? -Jag vill ..... kan vi låta barnet få göra det han/hon vill i 5 min och sen lägga oss eller är det så att vi kan göra det imorgon istället om önskan är för stor - det är att bemöta barnet med respekt.

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar