måndag 28 juni 2010

Nej, betyder Nej!!

God morgon!
Solen skiner och himlen är redan blå, vilken underbar dag det kommer att bli!

Nyhetsmorgon, 6.45
MATILDA RANGBORG, som skrivit boken "Vanmakt" på uppdrag av Stiftelsen Tryggare Sverige ger en mörk bild av myndigheternas arbete vid utredning av brott. THERESE LIND, brottsoffer och BENGT SVENSSON, rikspolischef, deltar och diskuterar frågor kring att brottsoffer får sina fall nedlagda utan ordentlig polisutredning, och ingen lyssnar eller tar offret på allvar.
.................och jag blir galen!

Vilket århundrade lever vi i egentligen?
Vad är jämlikhet, genusperspektiv med mera med mera
NÄR ska vi lära oss att respektera varandra och fatta att -Nej,betyder nej!
Kommentarer som "Du är för söt för att bara säga; -Nej. Du måste skrika -Nej, För utmanande klädsel, Hon var för full,för att protestera" är

Oavsett skönhetsgrad eller klädsel - så är det inte ok att mobba, misshandla, våldta eller mörda någon. Är personen i fråga dessutom, så full att hon/han inte kan försvara sig - är brottet ännu värre enligt mig! Ge sig på en totalt försvarslösa människa - Så gör man bara inte!

Vi vuxna måste ändra attityd. Ja, hela samhället, alla tillsammans måste vi stå upp enade och säga STOPP, det här är inte ok.

För mig som Montessorifilosof, handlar det om barnen.
Vi måste bli tydligare - sätta gränser- och bli mer lyhörda och bekräfta barnen på ett respekt fullt sätt.
Se mig, hör mig och lyssna på vad jag vill - det är att bemöta barnet med respekt

Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar