tisdag 8 juni 2010

Rädda barn

Jag läser att barnagan ökar, och nyligen redovisades en undersökning att vart 5;e barn i Enköpings kommun bor i dysfunktionella familjer. Det är skrämmande!
I en klass på 25 elever, är det 5 barn - 5 barn för mycket - som mår dåligt hemma, på grund av olika anledningar.
Vad hände med "Hemmets trygga famn"? Hur räddar vi eller hjälper dessa barn på bästa sätt? Ska vi splittra familjer och omhänderta alla dessa barn?
Nej, det tror jag egentligen inte på.
Mamma och pappa är två mycket viktiga personer för alla barn, oavsett vad. Alla människor vill bli älskade och sedda, särskilt av sin mamma och pappa. Barn är oerhört lojala och vill vara tillags. De beskyddar ofta sina föräldrar i vått och torrt och tar själva på sig skuld.
Jag tror att det bästa är att se till hela familjen.
Dessa familjer har inte blivit dysfunktionella över en natt. Det är ofta en av föräldrarna eller kanske båda två, som själva bär "ett litet sårat barn" inom sig.
Det är inte bara barnen i familjen som behöver helas, utan vi måste ta oss an hela familjen!

När vi tar barnen på allvar, redan från början. Ger dem en bra start i livet, genom att bemöta dem med den respekt och kärlek, som vi alla vill ha och förtjänar - är vi på rätt väg. Vägen dit är lång och jag har bara börjat min mission - tro på barnet, vår framtid!
Lena

1 kommentar: